طلوع

محفل جهاد فکری
سرآغاز

روزنوشت جمعی طلوع محفل جهاد فکری چند طلبه و دانشجوی متعهد به ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) است. در این مجال، با سرمشق گرفتن از مکتب امام خمینی(ره) جهاد فکری خود را در رکاب حضرت آیت الله خامنه‌ای پیگیری خواهیم کرد.

طبقه بندی موضوعی

توهم راهبری در برابر تبعیت از رهبری

احمد مخبری
سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳ ق.ظ

رساندن جامعه‌ی بشری به سر منزل عبودیت و بندگی، هدف اعلای تمام انبیاء و رسولان الهی بوده‌است. پیامبر اعظم ص نیز پس از ده‌ها هزار نبی پیشین ، سکان‌دار هدایت انسان‌ها شد، و با ابلاغ عالی‌ترین سند هدایت الهی- قرآن- همین هدف را پی‌گیری فرمود و آزارهای نادیده، دید و مشّقت‌های بی‌مثال،  درنوردید[1] و بعد از ایشان، ائمه‌ی هدی ع عهده‌دار این راهبری دشوار شدند و جرعه ‌جرعه آلام و اندوه‌ها را نوشیدند و در آغوش کشیدند تا معارف قرآنی مهجور نماند و عمل به قرآن از سکه نیفتد.

نیاز انسان‌ها به تبیین قرآن و احکام الهی، مستلزم استمرار سلسله‌ی امامت حضرات معصومین ع بود و وجود دشمن قسم خورده‌ی این جریان هدایت‌گری، یعنی شیطان که از داستان حضرت آدم کینه‌ورزی و دشمنی خود را آغاز کرده‌بود و برای راه‌بندی، اغوا و انحراف انسان‌ها، از منظری نادیده ، جامعه را رصد می‌کرد[2]، بر نیاز به رهبری امامی حکیم و مستظهر به الهام و امداد غیبی می‌افزود .

تصمیم در لحظه و انتخاب اولویت عمل در هر مقطع تاریخی و زمانی، چیزی نیست که با تجمیع عقول محدود انسانی و مستند به علوم محدود بشری ، بر سبیل حقیقت محقق شود. فلسفه‌ی اصلی وجود امام عادل[3]، حتی در دوران غیبت و فقدان امام معصوم، همین تشخیص و انتخاب و تصمیم است. هدف اعلی هرچند بسط کلمه‌ی توحید و گسترش عبودیت پروردگار در اکناف جامعه‌ی بشری است اما تلاش عملی در هر زمان و مکانی بسته به شرایط عالم واقع و در چارچوب احکام و مصالح شریعت شکل می‌گیرد. فهم این اقتضائات و استنباط آن احکام همان چیزی است که در دوران غیبت امام معصوم ع باید در وجود فقیه عادل محقق شود تا بتواند راهبری امت را برعهده گیرد.

این راهبری چیزی فراتر از افتائات رایج در احکام فردی و حتی برخی احکام اجتماعی است. حفظ جهت‌گیری اصلی در حرکت اجتماعی، جلوگیری از انحرافات بی‌بازگشت، تشخیص نیاز‌های اصلی جامعه در وادی فکر و معرفت و اشراب آن‌ها از سرچشمه‌های معارف الهی و  تعیین اولویت‌ها،  از مهمترین وظایف ولی فقیه به عنوان امام عادل در این دوران است.

کسانی که مدعی پذیرش این روند الهی در جامعه‌هستند و خود را مؤمن به اصول و عامل به فروع دین می‌دانند ، نمی‌توانند در ذیل این جریان برای خود تبصره‌ و استثناء قرار دهند و خود به موازات امام جامعه و مستقل از او به تعیین اولویت‌ها و تشخیص اهمیت‌ها بپردازند. این نه به معنای تعطیل کردن عقل و فهم  که درواقع تنظیم جهت‌گیری‌ اصلی تفکر و بینش با شاخص امام جامعه است.

کوه‌نوردانی که در پی‌ راهنمایی خبره، برای فتح قله‌ای رفیع در دامنه‌ها قدم برمی‌دارند، علاوه بر داشتن تجهیزات و لوازم مورد نیاز و مراقبت از سلامت خود و همراهان، باید همواره مسیری را  که راهنمای آگاهشان تعیین می کند ببینند و حرکت خود را با  آن تنظیم کنند. آن‌‌ها می‌توانند چشم بر قله‌ی هدف بدوزند و خود را از عطش رفتن و رسیدن سرشار سازند اما هرگز نباید با این تماشای روح‌انگیز، به توهم راه‌شناسی و جهت‌یابی دچار شوند که نتیجه‌ی آن غلطیدن در دره‌ها و ماندن در برابر دیواره‌ها ست.

اَعلام و فضلایی که در مباحث خود به دنبال نظریه‌پردازی علمی و گفتمان سازی اجتماعی هستند، باید مراقب باشند تا از خطوط کلی و اولویت‌هایی که از طرف رهبر جامعه تعیین می‌شود فاصله نگیرند و خدای‌نکرده برخلاف آن حرکت نکنند. البته داشتن آرائی متفاوت و حتی مخالف با آن‌چه که رهبر ابراز و تبیین کرده‌ ، مذموم نیست و حتی طرح آن در مجاری علمی و کرسی‌های آزاداندیشی ممدوح و مطلوب است. آن‌چه باید از آن پرهیز شود تبلیغ اجتماعی و بسط و گسترش این آراء و انظار در میان جامعه و به ویژه اقشار متدین و مؤمن به اسلام و انقلاب است که نتیجه‌ای جز مهجور ماندن فرمایشات رهبری نخواهد داشت.

انتظار این بود که در سال‌های اخیر که اقتصاد و علم به عنوان اولویت اصلی نظام اسلامی از سوی رهبر معظم اعلام و بر تلاش برای ساخت اقتصاد مقاومتی بر اساس علوم و فنون بومی، تأکید فراوان شد، همه‌ی دلسوزان و مدعیان گفتمان انقلاب اسلامی، به بسط و تبیین همین محور اصلی بپردازند و رهبری را در انگیزش اجتماع به سوی آن یاری کنند. اما آن‌چه در عمل رخ داد، جداشدن برخی دوستان متوهم[4]، از این مسیر با شعار احیاء گفتمان انقلاب اسلامی و ادعای حرکت به سوی قلّه‌‌ی توحید و عدالت بود که جز بی‌مهری به بیانات و روشن‌گری‌های رهبر و ایجاد زحمت مضاعف و سنگین‌تر کردن بارمسؤولیت ایشان در شرایط جدید چیزی به همراه نداشت. تأسف‌آور تر این‌که بعض مذکور، هنوز هم بر مسیر خود می روند و شعار خود را فریاد می‌کنند[5] که این بی‌توجهی به اشارات راهنمای دلسوز و آگاه، سقوط در دره‌های ضلاللت را درپی‌خواهد داشت.

 

 

[1]- ما اُوذیَ نبیٌ مثلَ ما اوُذیت. بحار الانوار، جلد 39، صفحه 56

[2]- یا بَنی‏ آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ (اعراف-27)

[3]-عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَ‏ کُلَّ رَعِیَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَایَةِ کُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِیَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ کُلِّ رَعِیَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَایَةِ کُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِیئَةً. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 376

[4]- «آرمانگرائى بدون ملاحظهى واقعیتها، به خیالپردازى و توهّم خواهد انجامید. وقتى شما دنبال یک مقصودى، یک آرمانى حرکت میکنید، واقعیتهاى اطراف خودتان را باید بسنجید و بر طبق آن واقعیتها برنامهریزى کنید. بدون دیدن واقعیتهاى جامعه، تصور آرمانها خیلى تصور درست و صحیحى نخواهد بود، چه برسد به دستیابى به آرمانها» بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان ۱۳۹۲/۰۵/۰۶

[5] - ر.ک به  http://www.hamandishi.ir/vdch-knzw23nwzd.tft2.html  جمله‌ی :«بر همین اساس، بنده قبل از انتخابات عرض کردم که ...»

 

نظرات  (۱)

۲۸ آذر ۹۲ ، ۱۰:۵۹ پایگاه تحلیل و خبر سیاسی باصر
با سلام خدمت شما عزیز گرانقدر .
با افتخار یادداشت تان با ذکر منبع در پایگاه تحلیل و خبر سیاسی باصر منتشر شد .
در پناه مهدی فاطمه سربلند و پیروز باشید .
http://www.baaser.ir/?p=1028

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سایر مطالب