طلوع

محفل جهاد فکری
سرآغاز

روزنوشت جمعی طلوع محفل جهاد فکری چند طلبه و دانشجوی متعهد به ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) است. در این مجال، با سرمشق گرفتن از مکتب امام خمینی(ره) جهاد فکری خود را در رکاب حضرت آیت الله خامنه‌ای پیگیری خواهیم کرد.

طبقه بندی موضوعی

قیاس و ارتجاع

احمد مخبری
سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۰۳:۳۴ ب.ظ

مقایسه‌ی حکومت امریکا با فرعون، آن‌گونه که این روزها در افواه سیاسی کشور شنیده می‌شود،  قیاسی درست و به‌جاست.تمامی ویژ‌ه‌گی‌های حکمرانی به سبک فرعون و اطرافیانش، در هیأت حاکمه‌ی رژیم امریکا دیده می‌شود.

فرعونیان، سیاهه‌ای از رفتارهای ظالمانه[1] در سابقه‌ی حکومت خود داشتند و به انحاء مختلف، مردمانی بی‌گناه را به استضعاف[2] می‌کشاندند و گروهی فاسق را به نعمت و مکنت می‌رساندند و مستضعان را مورد آزار و عذاب قرار می‌دادند[3]. استفاده از بدترین و زجرآورترین انواع شکنجه‌ها مانند به چارمیخ کشیدن انسان‌ها در حکومت فرعون، زبان‌زد و ضرب المثل شده‌بود[4]. اسراف[5] و افساد[6] و ارتکاب انواع جرم[7] وفسق و فجور[8] در میان فرعونیان، متداول بود و هیچ پرهیز و تقوایی[9] از آن‌‌ها دیده نمی‌شد.

خودبرتربینی فرعون و اطرافیانش[10]، آن‌‌ها را از مرز طغیان[11] گذر داده‌بود؛ فرعون خود را خداوندگار والا [12] می‌خواند و رفتارهای زشت خویش را نیکو می‌شمارد[13]؛ قومش را به کوره‌راه‌های گمراهی رهنمون [14]می‌شد و مردمان تابع خود را از مسیر رشد و هدایت دور می‌کرد[15]. او از تمامی اسباب مردم‌فریبی بهره می‌گرفت[16] و قوم خویش را از فکر و اندیشه‌ی درست بازمی‌داشت[17] و بدین‌سان آن‌ها را به استخفاف می‌کشید[18] و اطاعتشان را می‌ستاند. آن قوم فاسق، که با اضلال و افساد فرعونی، از صراط فطرت خود بازمانده بودند، استکبار او را می‌ستودند و عزّت نداشته‌اش را پشتیبان خود[19] می‌دانستند و حکومت فرعونی را در ظلم و ستم به مستضعفان یاری و هم‌راهی می‌کردند.

خداوند متعال، موسی(ع) را به سوی چنین حکومتی فرستاد. با این حال، موسی (ع) به دستور پروردگار، آیاتی روشن و استوار [20]را با زبانی نرم و دلسوزانه برای فرعون و اطرافیانش بیان کرد تا شاید به مسیر حق و حقیقت[21] بازگردند. اما بی‌تقوایی و طغیان و خودبرتربینی فرعونیان، با آن‌همه ظلم و فسق و جرمی که مرتکب می‌شدند، آن‌ها را به وادی استکبار[22] کشاند تا در برابر آیات روشن الهی بایستند. فرعون و ملاء او تمام توان و کید خویش را جمع کردند[23] تا حقیقت را بپوشانند، در برابر معجز موسوی، صنعت ساحران را به میدان آوردند[24] و آن‌گاه که سحره به حقیقت دعوت موسی اعتراف کردند، از در تهدید [25]و تحریف[26] و جوسازی[27] وارد شدند.

موسی (ع) در برابر استکبار فرعون ، محکم و استوار ایستاد و آیات الهی را بازگوکرد، تجاهل فرعون را به رخش کشید[28] و وعده‌ی الهی در نابودی استکبار[29] را فریاد زد.

دستگاه استکباری فرعون برای قتل موسی(ع) [30]و به اسارت بردن دوباره‌ی بنی‌اسراییل عزم خود را جزم کرد. فرعون و لشگریان ستم‌کارش، با وجود آن‌‌همه آیه و تحذیر و اِنباء، بازهم در محاسبات خود به خطا رفتند و سنت‌‌های الهی را نادیده گرفتند[31]. فرعونیان از سر لجاجت و سرکشی[32] به دنبال موسی و قوم از بند رهیده‌اش افتادند و سرانجام در میان امواج خروشان نیل به هلاکت رسیدند تا نمونه‌ای از پایان حتمی ستمگران و مستکبران در طول تاریخ باشند[33] که تا عذاب و قهر الهی را نبینند در برابر حق سر تعظیم فرو نمی‌آورند[34].

با هلاکت فرعون و اطرافیانش، بساط استکباری آن‌ها نیز برچیده شد[35] و قوم موسی(ع)، به پاداش صبر و ایستادگی خود دربرابر مستکبران، میراث‌دار شرق وغرب عالم گردیدند[36].

این داستان استکبار فرعون و پایان هلاکت بار اوست که در کنار ایستادگی موسی(ع) و قومش در مقابل فرعون، آیینه‌ی عبرت و سرمشق راه ما در برابر مستکبران عالم می‌گردد. دستگاه استکباری دنیا، بعد از تمامی روشن‌گری‌ها و بروز آیات بینات انقلاب اسلامی در جهان، هنوز هم درپی نابودی نهضت اسلامی و بازگرداندن ملت مسلمان ایران به دوران اسارت‌بار طاغوت است. دم‌زدن از مذاکره با مستکبرانی که هنوز، سودای نامحقَق نابودی نظام اسلامی را در سرمی‌پرورانند و در عمل و به قدر مقدورشان پی‌گیری می‌کنند، ارتجاع به گذشته است؛ گذشته‌ای محنت‌بار که با قیام امام‌خمینی(ره) و پیروزی نهضت اسلامی‌اش، پایان یافت و جای خود را به روزگاری نو از بیداری اسلامی داد. هرچند مستکبران عالم، بازهم در محاسبات خود اشتباه می‌کنند و تا سرحد نابودی خود و دستگاه استکباریشان، به این ستیز ظالمانه با حق، ادامه خواهند داد.

 

[1]- وَ إِذْ نَادَى‏ رَبُّکَ مُوسی أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِین‏(شعراء10)

[2]- إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ یَسْتَحْیی‏ نِساءَهُمْ إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدینَ (قصص4)

[3]- وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ وَ فی‏ ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظیمٌ (بقره49)

[4]- وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتادِ (فجر10)

[5]- وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفینَ (یونس83)

[6]- ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسى‏ بِآیاتِنا إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ فَظَلَمُوا بِها فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدینَ (اعراف103)

[7]- ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسى‏ وَ هارُونَ إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ بِآیاتِنا فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً مُجْرِمینَ (یونس75)

[8]-  إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ قَوْمِهِ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْماً فاسِقینَ (نمل12)

[9]- وَ إِذْ نَادَى‏ رَبُّکَ مُوسىَ أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِین‏(10)قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَ لا یَتَّقُونَ (شعراء11)

[10]- وَ کانُوا قَوْماً عالینَ (مؤمنون46) إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الْأَرْضِ(قصص4) مِنْ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ کانَ عالِیاً مِنَ الْمُسْرِفینَ (دخان31)

[11]- اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏ (طه24)

[12]- فَقالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى‏ (نازعات24)

[13]- وَ کَذلِکَ زُیِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَ صُدَّ عَنِ السَّبیلِ وَ ما کَیْدُ فِرْعَوْنَ إِلاَّ فی‏ تَبابٍ (غافر37)

[14]- وَ أَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ ما هَدى‏ (طه79)  

[15]- وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشیدٍ (هود97)

[16]- وَ قالَ مُوسى‏ رَبَّنا إِنَّکَ آتَیْتَ فِرْعَوْنَ وَ مَلَأَهُ زینَةً وَ أَمْوالاً فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا رَبَّنا لِیُضِلُّوا عَنْ سَبیلِکَ (یونس88) وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ(قصص6)

[17]- وَ نادى‏ فِرْعَوْنُ فی‏ قَوْمِهِ قالَ یا قَوْمِ أَ لَیْسَ لی‏ مُلْکُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْری مِنْ تَحْتی‏ أَ فَلا تُبْصِرُونَ (زخرف51)  

[18]- فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْماً فاسِقینَ (54)

[19]- وَ قالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ (شعراء44)

[20]- ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسى‏ بِآیاتِنا إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ (اعراف103) فَذانِکَ بُرْهانانِ مِنْ رَبِّکَ إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْماً فاسِقینَ (قصص32) وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسى‏ تِسْعَ آیاتٍ بَیِّناتٍ (اسراء101)

[21]- فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى‏ (طه44)

[22]- فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً عالینَ (مؤمنون46)

[23]- فَتَوَلَّى فِرْعَوْنُ فَجَمَعَ کَیْدَهُ ثُمَّ أَتى‏ (طه60)  

[24]- وَ قالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونی‏ بِکُلِّ ساحِرٍ عَلیمٍ (یونس79)

[25]- قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ (اعراف123)  

[26]- إِنَّ هذا لَمَکْرٌ مَکَرْتُمُوهُ فِی الْمَدینَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ (اعراف123)

[27]- فَقالُوا ساحِرٌ کَذَّابٌ (غافر24)   فَقالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّی لَأَظُنُّکَ یا مُوسى‏ مَسْحُوراً (اسراء101) إِنِّی أَخافُ أَنْ یُبَدِّلَ دینَکُمْ أَوْ أَنْ یُظْهِرَ فِی الْأَرْضِ الْفَسادَ (غافر26)   

[28]- قالَ لَقَدْ عَلِمْتَ ما أَنْزَلَ هؤُلاءِ إِلاَّ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ بَصائِرَ (اسراء102)

[29]- وَ إِنِّی لَأَظُنُّکَ یا فِرْعَوْنُ مَثْبُوراً (اسراء102)

[30]- وَ قالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونی‏ أَقْتُلْ مُوسى‏ وَ لْیَدْعُ رَبَّهُ إِنِّی أَخافُ أَنْ یُبَدِّلَ دینَکُمْ أَوْ أَنْ یُظْهِرَ فِی الْأَرْضِ الْفَسادَ (غافر26)

[31]- إِنَّ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما کانُوا خاطِئینَ (قصص8)

[32]- فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْیاً وَ عَدْواً (یونس90)

[33]- کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللَّهُ شَدیدُ الْعِقابِ (آل عمران11)

[34]- حَتَّى إِذا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ الَّذی آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ(90) آلانَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَ کُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ(91)فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ ءَایَةً  وَ إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ ءَایَاتِنَا لَغَافِلُونَ(یونس 92)

[35]- وَ دَمَّرْنا ما کانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما کانُوا یَعْرِشُونَ (اعراف137)

[36]- وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی‏ بارَکْنا فیها وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى‏ عَلى‏ بَنی‏ إِسْرائیلَ بِما صَبَرُوا (اعراف137)  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سایر مطالب