طلوع

محفل جهاد فکری
سرآغاز

روزنوشت جمعی طلوع محفل جهاد فکری چند طلبه و دانشجوی متعهد به ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) است. در این مجال، با سرمشق گرفتن از مکتب امام خمینی(ره) جهاد فکری خود را در رکاب حضرت آیت الله خامنه‌ای پیگیری خواهیم کرد.

طبقه بندی موضوعی

شیرها و روباه ها

سجاد صفار هرندی
يكشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۹ ق.ظ

در عالم سیاست و سیاستمداران دسته بندی­های متعددی وجود دارد اما شاید دوگانه­ای که ویلفردو پارتو (اقتصاددان و جامعه شناس ایتالیایی) کمتر شنیده شده باشد. پارتو سیاستمداران را به دو گروه «شیرها» و «روباه­ها» تقسیم می­کند. بر اساس مبنایی که او در نظریه جامعه شناسی خود دارد، هر یک از این دو تیپ را با یکی از غزایز اصلی وجود آدمی مرتبط می­شمارد: در وجود شیرها «غریزۀ ابقا و تداوم» برجسته است، حال آنکه روباه­­ها بیشتر با «غریزۀ ابداع» معرفی می­شوند.

سیاستمداران شیر صفت آنهایی هستند که با تأکید بر تداوم و استمرار ارزشها، مصالح عمومی و منافع جمعی، متهورانه و سرسختانه از مرزهای آن حراست می­کنند. در مقابل، روباه صفتان کارویژه اصلی خود را در خلاقیت و ابداع اندیشه­ها و راه­های جدید برای حل مسائل و مشکلات می­بینند. آنها اهل معامله و مذاکره و توافق در جهت پدید آوردن راه حل گره­های کور هستند. پارتو بر آن است که کار سیاست توسط یکی از این دو دسته به تنهایی راست نمی­آید. در واقع، وصول به وضع مطلوب در حوزۀ سیاست از طریق ایجاد نوعی تلفیق و تعادل میان شیرها و روباه­ها پدید می­آید.

***

تا چند روز آینده دور جدید مذاکرات هسته­ای ما و غرب در ژنو آغاز می­شود. مذاکراتی که ما، با استفاده از استعارۀ پارتو، از موضعی روباه صفتانه به آن وارد می­شویم. طبیعی است که هنوز زمان مناسبی برای ارزیابی نتایج و دستاوردهای این نوع ورود جدید به مسأله نیست.  اما در همین نقطۀ آغاز نباید دو ملاحظۀ مهم را از نظر دور داشت.

اول، اینکه اگر روباه­ها به لطف الهی و به اتکای تدبیر و زیرکی خود، امکانی برای حصول توافقی متضمن احقاق حقوق و حفظ عزت ملی بیابند، باید به آنان دست مریزاد گفت و نام شان را در سلسلۀ قهرمانان ملی نگاشت. اما در عین حال، نباید از یاد برد که اگر چنین توفیقی برای روباهان حاصل می­شود، جز به پشتوانۀ ده سال مقاومت و پایداری شیران نبوده است. شیرانی که تهور و دلاوری شان در حراست از حقوق مسلم هسته­ای و تقویت عمق استراتژیک ایران در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین برگ­های متعددی برای بازی بر سر میز مذاکره فراهم آورده است. ما از یاد نبرده ایم و روباهان نیز نباید فراموش کنند که دشمن گرگ صفت ده سال پیش (یا نهایتاً هشت سال پیش) در واکنش به تعامل نرمخویانه و روبه صفتانۀ ما چگونه عزت و منافع ملی را هدف قرار داد و بیشرمانه بر سر میز مذاکره و در بستۀ پیشنهادی خود، به ازای تعطیلی دائمی تأسیسات هسته­ای ایران دادن یک هواپیمای ایرباس و ایجاد شغل مناسب برای دانشمندان هسته­ای را وعده کرد! اگر در لحن و پیشنهاد گرگ­ها تغییری ایجاد شده است، سببی جز غرش شیران ندارد و این نکته­ای است که روباهان نباید فراموش کنند.

دوم، اینکه روباه صفتی چنان که شرحش رفت، اقتضای تدبیر و زیرکی دارد. قبل و بعد از رقابت انتخاباتی 1392 وعده داده شده که مشکل پروندۀ هسته­ای ایران بدون هیچ گونه تضییع حقوق ملی و صرفاً با تدبیر و ظرافت دیپلماتیک حل و فصل خواهد شد. طبیعتاً مطالبه ملت نیز همین است و نه حل و فصل موضوع به هر طریق ممکن. گره خوردن بیش از اندازۀ مسأله هسته­ای به مولفه­های گوناگون اقتصاد و سیاست داخلی می­تواند زمینه را برای چنین انحرافی فراهم آورد. دشمن نیز طبعاً بیکار ننشسته است و میزان دشمنی خود را با یک لبخند یا احوال پرسی صمیمانه تغییر نمی­دهد. شوق فراوان برای حل و فصل مسأله نباید کار را به نوعی تسامح و ساده لوحی بکشاند. در عرف، جانوری که به بلاهت و ساده لوحی شناخته می­شود، روباه نیست!

نظرات  (۱۰)

با سلام و آرزوی موفقیت
مطلب شما در سایت مهرورزی منعکس شد
نکته اول بسیار ظریف و با اهمیت بود!
با تشکر
۲۲ مهر ۹۲ ، ۱۳:۱۸ سید احسان رئیس الساداتی
سلام آقای صفار. از اقای مهدی پور خبر داشتم که مجاور شده اند اما از شما خیر. التماس دعا و آرزوی توفیق در سنگر وبلاگی جدید
در باب گزینه اولتون ((اگر روباه­ها به لطف الهی و به اتکای تدبیر و زیرکی خود، امکانی برای حصول توافقی متضمن احقاق حقوق و حفظ عزت ملی بیابند،))
از انجاییکه فکر میکردند , مسلمانان صادق و راستگو هستند و ظاهر و باطنشون یکیست و در دوره اقای خاتمی گول خوردند و امروز اقای روحانی از ان به رندی و زرنگی خود یاد میکند , طرف مذاکره انقدر عاقل هست که از یه سوراخ دوبار نیش نخوره , که هیچ , حتی راستگویی ما را نیز دروغ میپندارد .
و این خوبه که برای خودمون نوشابه باز کنیم و به افتخار ایستادگی دولت احمدی نژاد غرش شیر در بیاوریم .
و تقویت عمق استرتژیکش یه خورده جاهلانه و خنده داره و خرج از کیسه خلیفه کردن و ملت را در تنگنا قراردادن و غریبه را شاد کردن است . و این تقویت عمق استراتژیک نیز به بهانه همهان یارگیری ای است که امروزه هدف امریکاست .
اینجاست که یار گیری او را غلط و مال خود را درست تلقی میکنیم .
و اقای پارتو باید به نبوق شما , گرگ را نیز به دو گروه خودش اضافه کنه !!
و در مورد باب دومتان نیز , انان فکر میکردن که رئیس جمهور اختیار و قدرت تصمیم گیری داره !!!
و فکر نمیکردند یک شهرو چند کلانتره !!

با قصه غصه دار یک تولد , که خارج از موضوعات سیاسیست در خدمتم
http://bijan3.blogfa.com/post/39
شهاب جان , لطفا خصوصی وارد نشوید , تا پاسختان را بگیرید
حاجی همش روضه باز بود
باغ وحش کرد بودی .رسما ومصداقی ....
ضمن اینکه فکر میکنم در عالم جنگل "روباهها با گرگها می توانند تعامل کنند و همکاری داشته باشند اماهرگز با شیرها یکچا نیستند.
۲۶ مهر ۹۲ ، ۱۰:۴۹ ایمان ملکا
بسیار نبشته خوبی بود... پس از مدت ها با یکی از نبشته‌هایت احساس هم‌رأیی کردم
احسنت...
________
پ.ن: متعجب شدم از هم رأیی جناب ملکا!
۲۷ مهر ۹۲ ، ۰۲:۲۸ سید مجتبی امین
سلام
استفاده کردم
با اجازتون در وبلاگ خودم هم گذاشتم.
بهره بردیم مستوفی ومفصل.جادارد یک بارهم ازنگاه "قلعه حیوانات"ماجرای این ایام رابررسی کنید.زنده باشی دلاور!
۲۸ مهر ۹۲ ، ۲۰:۳۷ نقد فرهنگ
مبارک منزل جدید!
ظاهرا این بحث روباه و شیر را ماکیاولی نخست مطرح کرده...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سایر مطالب