طلوع

محفل جهاد فکری
سرآغاز

روزنوشت جمعی طلوع محفل جهاد فکری چند طلبه و دانشجوی متعهد به ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) است. در این مجال، با سرمشق گرفتن از مکتب امام خمینی(ره) جهاد فکری خود را در رکاب حضرت آیت الله خامنه‌ای پیگیری خواهیم کرد.

طبقه بندی موضوعی

آیین سازی در عزاداری

سیدفرید حاج‏‌سیدجوادی
شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۴۹ ب.ظ

اقامه مجالس عزا برای مصائب سیدالشهداء(ع)، سنتی است که درپی واقعه عاشورا به اشاره اهل بیت(ع) و الگوسازی ایشان پایه‌گذار شد. پیش از عاشورا روابتی که بر اقامه مجالس سوگواری در عزای نبی اکرم(ص)، امیرالمومنین(ع) یا فاطمه زهرا(س) دلالت داشته باشد، در دست نیست. البته درباره برخی از امامان متاخر از اباعبدالله(ع) روایاتی در دست داریم که بر عزاداری سالیانه ایشان تا مدتی مشخص پس از وفات شان دلالت دارد.

فاجعه عاشورا به جهت برخورداری از ظرفیت‌های عاطفی و حماسی، مجال سامان‌یافتن فراگیرترین آیین عزاداری را فراهم آورده است. به تبع این آیین، آداب و سنن عزاداری در میان محبان اهل‌بیت(ع) تقویت شده و نهادهای متناسب با خود را پدید آورده است. هیئات عزاداری، شعر آیینی، مداحی و ... برخی از نهادهای اجتماعی است که برآمده از سنت عزاداری سیدالشهداء(ع) اند.

 امروز در جامعه شیعی ایران با فراگرد جدیدی مواجه هستیم که در آن نهادهای عزاداری به کانون سنت‌سازی برای مراسم سوگواری بدل شده اند. در واقع به جای آنکه هیئات، مداحان و واعظان براساس هدایت ائمه معصومین(ع) آیین‌های عزاداری را برپا نمایند، تبدیل به عاملان طرحریزی موسم‌های های عزاداری نوین شده اند. با توجه به ظرفیت اجتماعی فراوانی که در این اقشار فراهم آمده، توانایی جریان سازی شان قابل توجه است.از همین رو می‌توانند بدون آنکه برای رفتارهای‌شان دلایل کافی ارائه نمایند، سنت‌های اجتماعی را ایجاد نمایند یا در آنها تغییر دهند.

آنچه در سالیان اخیر به عنوان ایام عزاداری محسنیه رواج یافته نمونه‌ای از سنت‌سازی سلیقه‌ایِ کانون‌های عزاداری است. به لحاظ تاریخی وقوع رفتارهای خشن و ظالمانه از سوی غاصبان ولایت امیرالمومین(ع) پس از رحلت نبی اکرم(ص) قابل انکار نیست. عظمت این مصیبت و آسیبی که به مسیر هدایت الهی وارد ساخته از دایره فهم و تقدیر ما بیرون است.

در کنار این حقایق و با وجود اشارات و تصریحات اهل‌بیت(ع) به عظمت این مصیبت، نشانه‌ای که اقامه مجالس عزا در ایام مقارن با آن را توصیه کرده باشند در منابع روایی در دست نیست. شاید همین نکته کافی باشد که بدانیم فاش‌گویی جنایات غاصبان خلافت برخلاف مصالحی بوده و از همین رو با وجود اهمیت این مصیبت، عزاداری بر مدار مصائب آن توصیه نشده است. متاسفانه برخی محبان اهل بیت(ع) ناآگاهانه و بدون اطلاع از حکمت مجالس عزاداری، چنین می‌انگارند که می‌توانند برای هر مصیبتی سنت عزاداری برپا نمایند. در سنجش مصالح و مفاسد یک سنت اجتماعی سویه‌های متعددی تاثیرگذارند و اینکه جماعتی به توهم آگاهی از همه آن جوانب، خود را پایه گذار سنت حسنه‌ای بیانگارند، برخاسته از اغترار به نفس است. با توجه به اهمیت وقایع پس از رحلت رسول‌الله(ص) و تاثیر آن بر مناسبات پیروان مکتب اهل بیت(ع) با دیگر فرق اسلامی، آیین سازی بر مدار آنها مستلزم اطمینان از سیره آن بزرگواران و احراز رضایت و تایید ایشان است.

علاوه بر این انتخاب هفته اول ماه ربیع الاول و اسناد آن فجایع به این ایام برخلاف نقل‌های تاریخی است. اگر چه ظاهرا هجوم به خانه امیرالمومنین(ع) پس از رحلت نبی اکرم(ص) بیش از یک بار بوده، اما وقایعی که به هتک حریم خانه و جسارت به حضرت فاطمه زهرا(س) منتهی شده، پس از گذشت چند هفته از رحلت رسول الله(ص) واقع شده است و دلیل بر وقوع آن در اولین هفته نداریم.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۲۱

نظرات  (۲)

اون وقت آقای جوادی یعنی می خواهید بگید که مثلا ایام فاطمیه هم جزء همین سنت گذاری ها میشه از نظر شما؟؟
پاسخ:

" مساله دیگر مساله روضه هاست .روضه خوانی و سینه زنی باید باشد ، اما نه در هر عزایی . این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن آن سنت سنیه مربوط به همه ائمه نیست ، متعلق به بعضی ائمه است . حالا یک وقت در یک جمع و مجلسی کسی روضه ای می خواند , عده ای دلشان نرم می شود و گریه می کنند این عیبی ندارد .اصلا عزاداری کردن یک حرف است ، روضه خوانی و سینه زنی راه انداختن یک حرف دیگر است . روضه خوانی و سینه زنی راه انداختن مخصوص امام حسین است ، حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است ، آن هم نه به این وسعت . مثلا در شب و روز تاسوعا و عاشورا به خصوص . در شب و روز بیست و یکم ماه رمضان سینه زنی و عزاداری و برگزاری جلسات خوب است ، ولی مثلا در مورد حضرت موسی بن جعفر علیه السلام - با اینکه وفات آن بزرگوار از وفات های دارای روضه خوانی است من لزومی نمی بینم که سینه زنی بشود ، یا مثلا در سالگرد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحه خوانی و سینه زنی کنیم ، بهتر این است که در آن موارد شرح مصایبشان گفته بشود . شرح مصایب گریه آور است . "

ییانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با برنامه سازان گروه معارف رادیو 


 

انتظتر چنین جوابی نداشتم حقیقتا


پس باید در تمام هیءت ها را ببندیم در ایام غیر محرم و عزاداری های خاص

ضمنا یکی از دلایلی که حضرت آقا بچه هاشون رو گذاشتن مدرسه آیت الله مجتهدی این بوده اونجا معمولا مجلس روضه به راه بوده
پاسخ:
قرار نیست انتظارات شما را برآورده نماییم.
بنا داریم اندیشه ناب اسلامی را فراتر از عادتها و رسوم خودساخته بدانیم.
در نوشته قبلی با عنوان "با روضه زنده هستیم" جهت اثباتی سنت عزاداری را بیان کردم.
این نوشته در مقام تحدید دایره این سنت نوشته شده است.
توسعه سنت عزاداری سیدالشهداء(ع) به همه مناسبتها منطبق با سیره اهل بیت(ع) نیست.

ذکر مصیبت با اقامه مجالس نوحه و سینه زنی تفاوت دارد، آنچه در مدرسه ملاجعفر برپا می‌شد، ذکر مصیبت بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سایر مطالب