طلوع

محفل جهاد فکری
سرآغاز

روزنوشت جمعی طلوع محفل جهاد فکری چند طلبه و دانشجوی متعهد به ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) است. در این مجال، با سرمشق گرفتن از مکتب امام خمینی(ره) جهاد فکری خود را در رکاب حضرت آیت الله خامنه‌ای پیگیری خواهیم کرد.

طبقه بندی موضوعی

محذور ذلّت

احمد مخبری
سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۴۰ ق.ظ

قرآن به ما می‌آموزد که عزت و ذلت به دست خداست[1] و براساس مشیت الهی به افراد تعلق می‌گیرد[2]. مشیت الهی نیز هم‌واره در جریان سنت‌های الهی بر اسباب و علل خاصی مترتب می‌شود که ریشه در توجه به مصالح و تجنّب از مفاسد دارند.

آنان که در این عالم به دنبال عزّت و احترام‌اند باید در مسیر سنت‌های الهی، به اسباب خاص آن چنگ زنند ، اگرنه هر احترام و تظاهر عزّتی زائل می‌شود و ذلّت و وهن پایدار به جای آن می‌نشیند. داستان توهّم پیروزی دستگاه اموی در عصر عاشورا و سرانجامِ نکبت‌باری که بر جنایات آن نیم‌روز نصیب تمامی آمران و مباشران شد، نمونه‌ای چشم‌گیر از گیروداد عزت و ذلت در مشیت پروردگار عالم است. اینک پس از هزار و چهارصدسال، میلیون‌ها دل و جان عاشق در برابر مظلومیت و اقتدار سیدالشهداء (س) سر تعظیم و تکریم فرو می‌آورند و بر قاتلان او پای لعن و نفرین می‌کوبند.

کتاب‌الله‌العزیز، کسانی را یادآور می‌شود که منافقانه به پیامبر و اهل ایمان اظهار مودت می‌کنند[3] اما هنگامی‌ که خود بر مسند امر می‌نشینند با تمام توان به گسترش فساد و تباهی می‌پردازند[4]. آن‌گاه در برابر نهیب جامعه‌ی ایمانی که آن‌ها را به تقوای الهی فرامی‌خواند، توهّم عزتی که از اثم و نفاق کسب کرده اند، آن‌‌ها را فرامی‌گیرد و حال آن‌که چاره‌ی این درد و توهم، دوزخی است[5] که سراسر زبونی و ذلت را به کامشان خواهد ریخت[6]. این‌ها همه از آن‌روست عزت و ذلت به دست خداست و بر مجاری اسباب حکیمانه‌ای که خداوندگار وضع‌کرده ، جاری می‌شوند.

این اسباب و علل به تحقیق، در ذیل عبودیت و تبعیت از ولایت شکل می‌گیرند:

وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ[7]

 

و هم‌ از این روست که منافقان از آن آگاهی نمی‌یابند، زیرا مشکل اصلی آن‌ها عدم تبعیت از ولی‌الله و در نتیجه عدم بندگی خداست، در حالی که عزت برمدار عبودیت و ولایت حاصل می‌شود.

منافقانی که از عزت‌مندی الهی در دستگاه ولایت رسول و مؤمنان، درک درستی ندارند، عزت را در جای دیگری می‌جویند:

بَشرِّ الْمُنَافِقِینَ بِأَنَّ لهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا*الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ  اَیَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا[8]

 

روی‌کرد ذلیلانه‌ی منافقان به کفار براساس همین ابتغاء عزتی است که با خروج از مدار «ایمان به خدا و تسلیم در برابر ولی خدا»، از آن محروم شده‌اند.

قرآن عزیز، جامعه‌ی ایمانی را از فروافتادن در این ورطه‌ی هلاکت‌بار برحذر می‌دارد و هم‌راهی و هم‌سانی و هم‌عاقبتی را سرانجام این رفتار زشت می‌داند:

یَأَیُهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْیهُودَ وَ النَّصَارَى أَوْلِیَاءَ  بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ  وَ مَن یَتَوَلهُّم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنهُمْ  إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ

 

اما مریض‌دلان منافق در برابر این بیان نورانی، از موضع توهّم عقل و تدبیر، رفتار ذلیلانه‌ی خود را توجیه می‌کنند:

فَترَى الَّذِینَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نخَشىَ أَن تُصِیبَنَا دَائرَةٌ

 

حال آن‌که از سنت‌‌های الهی غافلند و نمی‌دانند بر مدار ایمان و ولایت، عزت و پیروزی از جانب پرودگار نصیب مؤمنان خواهد شد و پشیمانی برای منافقان باقی خواهد ماند:

فَعَسىَ اللَّهُ أَن یَأْتىِ‏ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَیُصْبِحُواْ عَلىَ‏ مَا أَسرُواْ فىِ أَنفُسِهِمْ نَادِمِینَ[9]

 

این روی‌کرد ذلیلانه به سوی کفار، اگر در میان گروهی از جامعه‌ی ایمانی رخ‌دهد، زوال و نابودی آن  گروه، حتمی خواهد شد و البته جای‌گزین‌ آن‌ها گروهی خواهند بود که با عمل درست به شریعت و در چارچوب نظام ولایی ، در برابر کفار عزیز و مستحکم‌اند و در کنار مؤمنان، مهربان و نرم و متواضعند:

یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتىِ اللَّهُ بِقَوْمٍ یحُبهُّمْ وَ یحُبُونَهُ أَذِلَّةٍ عَلىَ الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلىَ الْکَافِرِینَ یجُاهِدُونَ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا یخَافُونَ لَوْمَةَ لَائمٍ  ذَالِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ  وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ[10]

 

سنت لا یتغیر الهی[11] بر این استوار است که اگر کسانی، نعمتی خداداد را با هواها و تخیلات و تمنّیات نفسانی جای‌گزین کنند، مُهر ذلّت و زبونی بر پیشانیشان کوبیده خواهد شد[12] و چه نعمتی بالاتر از ولایت ولی‌الله و هم‌راهی با جامعه‌ی ایمانی که منافقان و مریض‌دلان با گرایش به سوی کفار آن را از دست می‌دهند و دچار ذلت می شوند.

مدعیان ایمان و ارادت به اسلام و انقلاب اسلامی باید برحذر باشند که جست‌وجوی عزت در مراوده‌ی با کفار و مستکبران ، چیزی جز ذلّت و زبونی در دنیا و آخرت به دنبال نخواهد داشت.

زنگ خطر این سنت الهی، برای آنان که چشمی باز و عقلی سالم برایشان مانده است، در سفر اخیر هیأت پارلمان اروپا به ایران[13]، به صدا در آمد.

لَوْ کانُوا یَفْقَهُونَ![14]

 

[1]- إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعاً هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ (یونس - 65)

[2]- وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ (آل‌عمران - 26)

[3]- وَ مِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فىِ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَ یُشْهِدُ اللَّهَ عَلىَ‏ مَا فىِ قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ(بقره - 204)

[4]- وَ إِذَا تَوَلىَ‏ سَعَى‏ فىِ الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ  وَ اللَّهُ لَا یحُِبُّ الْفَسَادَ(بقره -205)

[5]- وَ إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْاثْمِ  فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ  وَ لَبِئْسَ الْمِهَادُ(بقره -206)

[6]- تَرْهَقُهُمْ ذِلَّة(قلم- 43)

[7]-‌ منافقون- 8

[8]- نساء-138و139  

[9]- مائده – 51و52

[10]- مائده - 54

[11]-سُنَّةَ اللَّهِ الَّتىِ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ  وَ لَن تجد لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا(فتح- 23)

[12]-قَالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنىَ‏ بِالَّذِى هُوَ خَیرْ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَکُم مَّا سَأَلْتُمْ  وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ  ذَالِکَ بِأَنَّهُمْ کاَنُواْ یَکْفُرُونَ بَایَاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّنَ بِغَیرْ الْحَقّ‏  ذَالِکَ بمِا عَصَواْ وَّ کَانُواْ یَعْتَدُونَ(بقره - 61)

[13]-بنگرید: http://www.jahannews.com/vdcfx0dmvw6dmja.igiw.html 

         و نیز :  http://www.mashreghnews.ir/fa/news/272460/

[14]  - توبه - 81

نظرات  (۱)

به نام خدا
با سلام
بیان مطالب به صورت مستند ُآن هم به صورت کامل کاری شایسته است که ان شاالله بقیه دوستان حلقه - آنانکه به اطلاعات خواننده تکیه می کنند و آدرس نمی دهند- نیز این روش کار را ادامه بدهند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سایر مطالب