طلوع

محفل جهاد فکری
سرآغاز

روزنوشت جمعی طلوع محفل جهاد فکری چند طلبه و دانشجوی متعهد به ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) است. در این مجال، با سرمشق گرفتن از مکتب امام خمینی(ره) جهاد فکری خود را در رکاب حضرت آیت الله خامنه‌ای پیگیری خواهیم کرد.

طبقه بندی موضوعی

چرایی طرح‌شدن «سگ‌ِ هار»

فرشاد مهدی‌پور
چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۴ ب.ظ

 مذاکره در ژنو با آمریکایی‌ها، تنها در حول و حوش پرونده هسته‌ای بوده است؛ این جمله‌ای است که مردان سیاست خارجی ایران، بر آن بارها تاکید کرده‌اند. البته آن‌چه دیپلمات‌های ایرانی مجاز به انجام‌اش بوده‌اند، به‌معنای این نیست که دیگران نیز در این پندار شریک بوده‌اند و از فرصت بی‌سابقهِ به‌وجود آمده، چشم پوشیده‌اند و همه فرصت‌های طولانی دیدار و گفت‌وگوی دو یا چندجانبه را به بحث درباره اراک و نطنز و فردو سپری کرده باشند.

آن‌چنان که از خبرها و حرف‌های طرف‌های غربی و رسانه‌های‌شان برمی‌آید، مسائل دیگری نیز از جانب آن‌ها در میان بوده و مشخصا نامی از سوریه نیز مطرح شده است؛ حدود و ثغور این گفته‌ها و شنیده‌ها روشن نیست، اما این گمانه‌زنی نشانه تمایل آن‌ها، به وارد کردن متغیر (یا متغیرهای) تازه‌ای در فهرست خواسته‌ها و شرط‌های‌شان در حین مذاکره با ایران است.

ردِ این نکته را می‌توان در جایی دیگر پی گرفت؛ آن‌هنگام که در فاصله‌ای کم‌تر از 17 روز، یک موضوع  قابل‌توجه در سخن‌رانی‌های رهبری انقلاب، نمودار شده است: «رژیم منحط صهیونیستى». در سخن‌رانی 12 آبان‌ماه، این بحث مشخصا در نسبت با پایان ماجرای هسته‌ای عنوان می‌شود:

یک مسئله این است که دشمنى آمریکا با ملت ایران و با جمهورى اسلامى اصلا حول محور هسته‌اى نیست؛ این خطاست اگر خیال کنیم که دعواى آمریکا با ما سرِ قضیه هسته‌اى است؛ نه، قضیه‌ هسته‌اى بهانه است؛ ... فرض کنید جمهورى اسلامى عقب‌نشینى کرد؛ همان‌که آن‌ها می‌خواهند - خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه، ده بهانه دیگر را به‌تدریج پیش می‌کشند: ... چرا با رژیم صهیونیستى بدید؟ چرا رژیم صهیونیستى را به رسمیت نمى‌شناسید؟

بهانه‌ای به نام به رسمیت شناختن رژیم تل‌آویو؛ این بیان رمز‌گونه و ناآشکار، تا چه میزان می‌تواند به اوضاع و احوال همین چند دور گفت‌وگوهای اخیر اشاره داشته باشد؟ در بخش دیگری از همین سخن‌رانی، پاسخ این بهانه‌جویی (احتمالا پیش از طرح رسمی و فراگیر و علنیِ آن)، داده می‌شود:

آمریکایى‌ها امروز بیش‌ترین رودربایستى را از رژیم منحط صهیونیستى دارند؛ ... ما که مجبور نیستیم ملاحظه آن‌ها را بکنیم. ما از روز اول گفتیم، امروز هم می‌گوییم، بعد از این هم خواهیم گفت: ما رژیم صهیونیستى را یک رژیم نامشروع و حرام‌زاده می‌دانیم.

تاکید بر «بعد از این» می‌تواند پاسخی دیگر بر پرسش بالا باشد؛ همین مضمون، بار دیگر در دیدار فرماندهان بسیجِ 29 آبان، تکرار شده و البته با لحنی کاملا شایسته موضوع مورد بحث:

...گاهى شنیده می‌شود دشمنان ملت ایران، از جمله از دهان نحسِ نجسِ سگِ هار منطقه در رژیم صهیونیستى، چانه می‌جنبانند که ایران تهدید همه‌ جهان است؛ نه، این سخنِ دشمن و درست نقطه‌ مقابل ممشاى اسلامى است. تهدیدِ همه‌ جهان، آن نیروهاى شر و شرآفرینى هستند که جز شرارت از خودشان نشان نداده‌اند؛ از جمله همین رژیم جعلى اسرائیل و بعضى از پشتیبانان او.

و در یک گام دیگر (در همین سخن‌رانی)، باز هم مقوله به رسمیت شناخته‌شدن این غده سرطانی به‌گونه‌ای نامصرح مورد بحث قرار می‌گیرد:

... درباره‌ رژیم صهیونیستى جورى حرف می‌زنند که گویا ملت‌هاى این منطقه ناگزیرند که این رژیم تحمیلى و جعلى را بپذیرند؛ با ملت‌هاى مستقل، با دولت‌هاى مستقل جورى برخورد می‌کنند که گویى آن‌ها حق حیات ندارند...

  •  

 

حالا ایران و شش دولت صاحب‌قدرت جهانی، به توافقی در ژنو رسیده‌اند که مسائل داخلی و خارجی کشور را برای حدود شش‌ماه دیگر، کاملا درگیر با خود خواهد کرد و هیچ بعید نیست که در حاشیه این تحولات، شرط‌ها و شائبه‌های تازه‌ای هم پیش کشیده شود.

 

پ.ن

شام‌گاه چهارشنبه اعلام شد که رژیم صهیونیستی و آمریکا توافق کرده‌اند که در دور بعدی مذاکرات، نماینده‌ای از این رژیم حضور داشته باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سایر مطالب